اقدامات لازم برای بهینه‌سازی انرژی

محدودیت در انرژی یکی از چالش‌برانگیزترین مباحث در سال‌های اخیر است. صرفه‌جویی در مصرف انرژی و راهکارهای بهینه‌سازی انرژی از چالش‌های مهم است که توجه به آن بسیار ضروری می‌باشد. بهینه‌سازی انرژی ضمن کاهش هدررفت انرژی، باعث کاهش در هزینه‌ها و افزایش طول عمر لوازم موجود می‌شود. توجه به مصرف انرژی در منازل، دفاتر کاری، اداره‌ها، موسسات، مدارس و … بسیار مهم بوده و می‌بایست اقدامات لازم برای بهینه‌سازی انرژی انجام شود. ما در این مقاله از آرتان تدبیر به دنبال بررسی اقدامات لازم برای بهینه‌سازی انرژی هستیم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید:

 

انرژی الکتریکی و نقش آن در زندگی:

انرژی الکتریکی یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین صورت‌های انرژی است و مستقیما با زندگی روزمره افراد در ارتباط است. اغلب لوازمی که به طور روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرند وابسته به برق هستند و بی‌توجهی در مصرف آن ضمن اتلاف انرژی، هزینه‌های بالایی را در پی دارد.

استفاده بهینه از انرژی الکتریکی در عصر کنونی بسیار ضروری است. اقدامات بسیار کوچک می‌تواند در کاهش چشمگیر میزان مصرف بسیار موثر باشد برای مثال استفاده از لامپ‌های کم مصرف، استفاده از نور خورشید برای روشن کردن منزل در طول روز، خاموش کردن لوازم برقی و چراغ‌های بلااستفاده، عدم استفاده بی‌رویه علی‌الخصوص در ساعات اولیه روز و شب، استفاده از محافظ برق برای اتصال وسایل برقی، کشیدن دو شاخه وسایل برقی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و موارد ساده ای از این قبیل نهایتا نتیجه‌ای بسیار موثر را در بر خواهد داشت.

 

انرژی گاز و نقش آن در زندگی:

گاز نیز یکی از انرژی‌های بسیار ضروری در زندگی روزمره است و دارای محدودیت می‌باشد. عدم توجه و مصرف بی‌رویه این انرژی، یک حرکتی غیرانسانی است که زندگی سایر افراد را مورد تهدید قرار می‌دهد. اغلب مصرف انرژی گاز در فصول سرد سال به بیشترین میزان خود می‌رسد و اطلاع از شیوه ی اصولی مصرف می‌تواند ضمن کاهش راندمان مصرف، هزینه‌های شما را نیز کاهش دهد.

طبیعی است که با کاهش دما، میزان مصرف گاز روند تصاعدی و افزایشی دارد اما بخشی از این افزایش قابل کنترل است. یکی از اقدامات اساسی برای کنترل انرژی انتخاب مصالح استاندارد و باکیفیت برای ساختمان و نما و ساخت اصولی سازه است. طبیعی است که برای مناطق سردسیر مصالحی چون سنگ‌های بی‌کیفیت که عایق خوبی برای گرما نیستند توصیه نمی‌شود؛ در مقابل آجر می‌تواند از اتلاف انرژی سازه به میزان بسیار زیادی جلوگیری کند. یا استفاده از پنجره‌های دو جداره، درزگیر در پنجره‌ها و مواردی از این دست موجب کاهش میزان نفوذ سرما به داخل سازه می‌گردد.

کنترل کردن دمای اتاق و استفاده از لباس گرم بجای بالابردن درجه حرارت سیستم گرمایشی گازی، استفاده ی درست و اصولی از اجاق گاز، انتخاب وسایل گرمایشی مناسب و … نیز از دیگر راهکارهای بهینه‌سازی انرژی گاز است.

 

آب و نقش آن در زندگی:

آب یک منبع تمام شدنی و حیاتی بوده و نقش آن در زندگی روزمره ی همه افراد غیرقابل اغماض است. کم آبی یک پدیده جهانی است که به سرعت تمام کشورها را در بر گرفته و میزان آب قابل مصرف را محدود می‌سازد. طبیعتا عدم توجه به هدررفت آب بسیار مهم است و نزدیک شدن به نقطه اتمام این منبع تمام‌شدنی تهدیدی برای تمامی جوامع و تمامی نسل‌ها است.

هر کدام از ما وظیفه داریم در قالب نقش انسانی خود، مصرف آب خود را مدیریت کنیم و آن را تا کمترین میزان ممکن کاهش دهیم. آبیاری گیاهان با آب‌های بلااستفاده نظیر آب شستن سبزی و برنج و … ، عدم شست‌وشوی ماشین، حیاط، کوچه به وسیله شلنگ و فشار بالای آب و سایرآموزه‌هایی که همه ی ما حداقل یک بار با آنها مواجه شدیم، از جمله پیش پا افتاده‌ترین مسائل است که تا حد بسیار زیادی باعث کاهش مصرف بی‌رویه آب می‌شود.

یکی دیگر از مواردی که بهتر است حتما به آن توجه کنید انتخاب درست سیستم سرمایشی است. هر چند که کولرگازی نیز از سایر انرژی‌ها تغذیه می‎کند، اما در مواردی درست‌ترین و اصولی‌ترین انتخاب است. در صورت استفاده از کولر آبی بهتر است حتما به سرویس دوره‌ای آن توجه داشته باشید؛ زیرا برخی ایرادات جزئی و یا حتی اساسی ممکن است ضمن کاهش عملکرد صحیح این وسیله، موجب هدررفت آب شود.

 

برخی اقدامات لازم برای بهینه‌سازی انرژی:

در حالت کلی برخی اقدامات ساده اما اصولی باعث افزایش راندمان انرژی و کاهش مصرف بی‌رویه و اتلاف آن می‌شود. در ادامه به برخی از این موارد خواهیم پرداخت:

  • بهتر است در برخی مکان‎ها از سیستم تهویه مطبوع استفاده کنید؛ اما در فضاهایی گل و گیاه می‌تواند جایگزین خوبی برای این سیستم باشد.
  • به هیچ وجه از مقاومت الکتریکی برای گرمایش استفاده نکنید.
  • سیستم‌های حرارتی و گرمایشی را در فصول گرما غیرفعال کنید.
  • بهتر است از سختی‌گیر آب در موتورخانه ساختمان خود استفاده کنید و به طور مداوم لوله‌ها را رسوب زدایی کنید.
  • در زمان انتخاب سیستم گرمایشی یا سرمایشی به موقعیت، ابعاد و حجم ساختمان توجه کنید.
  • فراهم کردن امکانذخیره‌سازی انرژی حرارتی در سازه یکی از موثرترین اقدامات برای صرفه‌جویی در انرژی است.
  • از نمای صحیح و پوشش عایق کاری شده برای اتلاف انرژی گرمایی و حرارتی استفاده کنید.
  • و …

 

جمع بندی:

انرژی‌های مختلفی نظیر انرژی الکتریکی، گرما و حرارتی و آب از جمله موارد ضروری در زندگی انسان می‎باشند که ضمن کمک به اقتصاد خانواده و کمک به اقتصاد ملی، موجب مصرف صحیح انرژی و کاهش انواع آلودگی‌ها می‌شود. بهینه‌سازی انرژی اغلب با اصلاح الگوی مصرف و بررسی سلامت برخی محصولات نظیر کولر، سیستم گرمایشی و … محقق می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان آرتان تدبیر در ارتباط باشید.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا