راهکارهای بهبود کیفیت هوا در مراکز درمانی

عفونت‌های بیمارستانی یکی از شایع‌ترین عوامل بیماری‌های عفونی است که سالیانه میلیون‌ها بیمار در جهان به آن مبتلا می‌شوند. کیفیت هوای داخل بیمارستان (IAQ) یکی از موضوعات مهمی است که عدم نظارت و بررسی آن ممکن است باعث تبعات سنگین برای بیماران علی‌الخصوص افرادی با سیستم ایمنی ضعیف شود. یکی از مهم‌ترین راهکارها برای بهبود کیفیت هوا در مراکز درمانی تهویه هوا و تازه‌سازی هوا برای تنفس افراد است. ما در این مقاله از آرتان تدبیر در رابطه با راهکارهای بهبود کیفیت هوا در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها بحث خواهیم نمود. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید:

عفونت‌های بیمارستانی و مراکز درمانی:

بیمارستان و مراکز درمانی به دلیل مراجعه انواع بیماران عفونی و ویروسی یکی از اصلی‌ترین منابع شیوع بیماری است. اغلب افرادی که به این مراکز مراجعه می‌کنند دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند و به محض قرارگیری در معرض ویروس‌ها و عفونت‌ها دچار انواع بیماری‌های عفونی بیمارستانی می‌شوند.

طبق آمار منتشر شده، سالانه 2 الی 4 میلیون نفر به عفونت‌های بیمارستانی مبتلا می‌شوند که از این تعداد ابتلا، 20 تا 80 هزار مرگ ثبت شده است. علاوه بر گسترش آمار مرگ و میر افراد و کاهش کیفیت زندگی شاغلین در این مراکز، عفونت‌های بیمارستانی موجب تحمیل هزینه ی درمان اضافی بر نظام سلامت هر کشور می‌شود. آمریکا یکی از کشورهایی است که طبق برآوردهای انجام شده، سالانه 4 تا 5 میلیارد دلار بابت هزینه‌های عفونت‌های بیمارستانی متحمل می‌شود.

جالب است بدانید 10 درصد عفونت‌های موجود در محیط درمانی از طریق هوا قابل انتقال است و مخاطرات بسیار زیادی ایجاد می‌کند. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که می‌بایست در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها انجام شود، کاهش میزان و خطرات بیماران هوابرد در این مکان‌ها است.

تهویه بیمارستانی و مراکز درمانی:

همانطور که پیش‌تر هم به آن اشاره شد، وجود عفونت‌ها و آلودگی‎ها موجود در هوا در فضای بیمارستانی بسیار رایج است. بهترین راهکار بهبود کیفیت هوا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و تهویه هوای بیمارستان است. تهویه بیمارستانی شامل رقیق کردن آلودگی‌ها و ورود هوای تازه به درون بیمارستان و مراکزدرمانی با هدف خروج آلاینده‌ها و فراهم کردن هوای سالم و بهداشتی برای تنفس کادر درمان، بیماران و همراهان آنها است.

استفاده از دستگاه تصفیه هوا یک راهکار مناسب و به صرفه برای تهویه هوای بیمارستان است. انواع مختلف دستگاه‌های تهویه هوا وجود دارد که دارای ویژگی‌های متفاوت و منحصربفرد می‌باشند. انواع مختلف دستگاه‎های تصفیه هوای بیمارستان که در بازار عرضه شده‌اند عبارتست از:

  • دستگاه تصفیه هوا با لامپ UV
  • دستگاه تصفیه هوا مجهز به فیلتر هپا
  • دستگاه تصفیه هوای یون ساز
  • دستگاه تصفیه هوای ازن ساز
  • ·       …

هر کدام از دستگاه‌های فوق دارای مزایا و معایبی می‌باشند که موارد مصرف دستگاه را منحصربفرد ساخته است. برای مثال استفاده از دستگاه تصفیه هوای یون ساز و دستگاه تصفیه هوای ازن ساز به دلیل تولید مقدار زیادی ازن و آسیب به سلامتی افراد حاضر در مراکز درمانی، مرسوم و رایج نیست.

دستگاه تصفیه هوا با لامپ UV به دلیل استفاده از اشعه فرابنفش برای تصفیه هوای محیط، بسیار رایج است. نکته ی قابل توجه این است که استفاده از طول موج معینی از اشعه فرابنفش می‌تواند باعث ازبین رفتن انواع ویروس، باکتری، کپک و قارچ موجود در محیط و هوا شود.

فیلتر هپای ((hepa موجود در برخی از دستگاه‌های تصفیه هوای مراکز درمانی، فیلتری بسیار قوی در برابر ویرس، باکتری، آلاینده‌های شیمیایی و … است که حاصل از در هم بافته شدن الیاف‌ها بوده و تقریبا تمامی آلاینده‌های موجود در هوا با ابعاد ریز و درشت را پاکسازی می‌کند. استفاده از این وسیله بسیار رایج است. بسیاری از این فیلترها دارای قابلیت شست و شو بوده و در سایر موارد صنعتی نظیر هواپیما، مراقبت‎های بالینی، قطعات الکترونیکی، کامپیوتر، سوخت‌های هسته‌ای، انرژی هسته‌ای و … کاربرد دارند.

فیلتر هپا به همراه اشعه فرابنفش بهترین از بین برنده ی باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌های هوا هستند. ترکیب این دو بهترین ترکیب برای استفاده به عنوان فیلتر هوا در محیط‌های درمانی است. فیلتر هپا تمامی آلاینده‌های موجود در هوا را جذب و به دام می‌اندازد. اشعه فرابنفش نیز در اقدامی دیگر باعث از بین رفتن آنها و ضدعفونی می‌شود.

ضرورت استفاده از دستگاه تصفیه هوا در بیمارستان‌ها و مراکزدرمانی:

استفاده از دستگاه تصفیه هوا در بیمارستان‌ها و مراکزدرمانی به منظور ایجاد هوای تازه امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. دلایل بسیاری زیادی برای اثبات ضرورت فوق وجود دارد. در ادامه به برخی از موارد فوق می‌پردازیم:

  • پیشگیری از ابتلای بیماران به عفونت‌های دیگر
  • پیشگیری از ابتلای همراهان و ملاقات‌کنندگان بیمار
  • افزایش رفاه و حفظ سلامت پرسنل و کادر درمان
  • جلوگیری از افزایش تقاضا و مصرف آنتی بیوتیک‌های وسیع الطیف
  • جلوگیری از ایجاد بار مالی مازاد و بررسی جنبه‌های اقتصادی

جمع بندی:

عفونت‌های بیمارستانی یکی از مهم‌ترین مباحثی است که آمار بالای ابتلا را به خود اختصاص داده و باعث زیان‌های اقتصادی زیادی به مراکز مختلف شده است. تصفیه هوای بیمارستان به وسیله انواع مختلف دستگاه‌های تصفیه یکی از مهم‌ترین اقدامات برای کاهش آسیب‌های فوق است. انواع مختلفی از دستگاه‌های تصفیه هوا در بازار عرضه شده است که ضمن دارا بودن ویژگی‌های متفاوت، قابلیت استفاده در بیمارستان و مراکز درمانی را دارند. برندهای مختلفی تولیدکننده ی دستگاه‌های فوق هستند. با توجه به اینکه خرید دستگاه‌ تصفیه هوا نوعی سرمایه‌گذاری برای مراکز درمانی به شمار می‌آید و حضور مداوم آن ضروری است، بهتر است در خرید آن دقت بسیار زیادی داشته باشید؛ زیرا انتخاب نادرست تحمیل‌کننده ی هزینه‌های گزاف خواهد بود. شرکت آرتان تدبیر عرضه کننده بهترین تجهیزات تصفیه هوا است که محصولی باکیفیت و در عین حال مقرون به صرفه را در اختیار شما قرار می‌دهد. در صورت داشتن هرگونه سوال نیز می توانید با کارشناسان ما در ارتباط یاشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا